Projects
Autonomus Vessel with Air Look
Projekt jest współfinansowany w ramach Działania 4.1 Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Poddziałanie 4.1.4 „Badania aplikacyjne”
Projekt rozpoczął się 1 czerwca 2017 roku a jego okres realizacji wynosi 36 miesięcy. Akronim projektu: AVAL – Autonomous Vessel with an Air Look
Budżet projektu wynosi 10 341 336,94 a wartość przyznanego dofinansowania to 9 272 540,64.
Celem projektu jest przeprowadzenie badań przemysłowych oraz rozwojowych, których efekty zostaną zastosowane w technologii autonomicznego statku morskiego. Głównym elementem technologii jest system innowacyjnej nawigacji morskiej wykorzystujący, oprócz urządzeń nawigacyjnych zainstalowanych na statku, dane z obserwacji wizyjnej prowadzonej przez bezzałogowy statek powietrzny.
Wyniki realizacji projektu zostaną zastosowane w produkcie opartym o technologię AVAL, i zostanie wdrożony na rynku transportu morskiego w 2021.
Technologia AVAL
- Technologia Bezzałogowych Statków Morskich (BSM). Sercem BSM jest komponent przeciwdziałający zderzeniom i system komunikacji z Bezzałogowym Statkiem Powietrznym(BSP).
- Technologia BSP jest wsparciem dla systemu nawigacji morskiej w sytuacjach kolizyjnych. BSP jest wyposażony w kamerę i czujniki do rejestrowania i przesyłania danych wideo i hydrometeorologii do BSP.
- Technologia Przetwarzania Obrazu (TPO). Kluczowym elementem TPO jest algorytm wykrywania i rozpoznawania obiektów niebezpieczeństwa na morzu (na przykład łodzi ratowniczych, gór lodowych, wielorybów itp.) w obrazach zarejestrowanych kamerą BSP.
Projekt jest realizowany przez multidyscyplinarne konsorcjum naukowo-przemysłowe w składzie: lider konsorcjum – Politechnika Białostocka (Wydział Informatyki oraz Wydział Mechaniczny), Fundacja Bezpieczeństwa Żeglugi i Ochrony Środowiska w Iławie oraz firmy akademickie: Sup4NAV sp. z o.o. i UpLogic sp. z o. o. spin-off Politechniki Białostockiej.